Friday, January 29, 2010

Sonata Musim Salju

Teringat aku pada tahun 2002/2003 bila Drama “Winter Sonata” keluaran Korea Selatan muncul Malaysia. Aku bukanlah minat sangat. Tetapi pada masa tu fenomena siri TV dan wayang gambar Korea terutama cerita-cerita romantik dan seram banyak dimainkan di kaca TV dan layar perak. Lebih-lebih lagi isteri aku juga peminat tegar cerita Korea ini, turut tidak lepaskan peluang menonton Winter Sonata pada setiap petang. Di pejabat pun ramai memperkatakannya terutama golongan wanita. Dan lagunya sering dialunkan di radio serta telah dinyanyikan semula dalam versi bahasa Malaysia. Memang syahdu dan mengasyikkan.
Sebut pasal Korea ni, akhir tahun 70’an dan awal tahun 80’an bila ada Pesta Bola Merdeka pasti pertembungan antara pasukan Malaysia dan Korea Selatan yang ditunggu-tunggu. Pasukan kita boleh dikatakan jaguh di Asia dan sentiasa dapat menewaskan Korea Selatan. Bukan sahaja bola sepak, ekonomi dan kepesatan pembangunan Malaysia berbanding Korea Selatan, Malaysia sememangnnya jauh ke depan. Tapi itu, 30 tahun dulu. Masuk ke tahun 90an dan sehingga kini, Korea telah memecut laju memintas kita. Bukan hanya bola sepak tetapi dalam serba-serbi. Ekonomi Korea Selatan begitu pesat berkembang. Tenaga kerjanya tiada tandingan. Di Malaysia, mercu tanda KLCC dan Jambatan Pulau Pinang banyak menggunakan kepakaran dari Korea. Daewoo, Hyundai, KIA, Samsung, LG adalah antara jenama unggul dan produk dari Korea yang bertaraf dunia banyak dipasarkan di Malaysia. Kenapa Korea jauh ke depan dan Malaysia agak ketinggalan berbanding Korea Selatan. Pada hematku, mungkin Korea banyak belajar dari jirannya Jepun. Sikap rakyatnya yang boleh dikatakan “berdisiplin” dan “kerja kuat”. Saudara Ann Wan Seng banyak menghuraikan dalam bukunya “Rahsia Bisness Orang Korea” (2002).
Bukanlah aku ingin mengagung-agungkan produk dan negara Korea Selatan. Sebagai rakyat Malaysia, cinta kepada tanah air sendiri adalah sebahagian daripada iman. Tidak dinafikan Malaysia juga ada kelebihan dan keunikan tersendiri. Walau bagaimanapun sekadar ingin berkongsi pengalaman selama 5 hari di bumi Winter Sonata ini. Yang baik, kita amalkan, yang buruk kita tinggalkan.
Disember 2009 sebelum Krismas, aku berkesempatan ke Seoul, Korea Selatan atas undangan SAMSUNG, syarikat elektronik terbesar di Korea, malah antara syarikat terbesar di dunia. Peluang ini hanya datang sekali dalam seumur hidup yang mungkin tidak boleh dilepaskan. Perasaan memang teruja, lebih-lebih lagi bila menggambarkan drama Winter Sonata tersebut. Almaklum tidak pernah hayatku merasai 'real' salji.

Incheon International Airport


Sebaik saja menjejaki kaki di Incheon International Airport, syukur Alhamdulillah tidak terhingga kerana kami berjaya mendarat dengan selamat. Indah sekali airport ini. Dipinggir laut dah hampir sejam perjalanan ke bandar Seoul. Lapangan terbang ini amat besar dan telah diubahsuai terutama sebagai persediaan Korea menganjurkan Piala Dunia 2002 yang lalu. Dulu semasa mantan PM kita Tun Dr Mahathir memindahkan Lapangan Terbang dari Subang ke KLIA, Sepang ramai rakyat mengeluh termasuk aku, kenapalah buat KLIA jauh sangat. Menyusahkan rakyat. Nak pergi ke sana pun jauh dan tambang mahal. Tetapi bila perhatikan beberapa lapangan terbang yang lain yang pernah aku jejaki seperti Incheon Korea dan Heathrow London (tersibuk di dunia) padanlah ia dibuat jauh dari bandar. Kebanyakkan airport terbesar di seluruh dunia sememangnya dibuat jauh dari bandar. Ini bertujuan bagi memajukan kawasan setempat dan juga untuk pembesaran di masa-masa akan datang. Idea PM memang jauh ke depan. Kalau tak ada KLIA, Sepang aku rasa tak wujud Putrajaya. Bandar Nilai pula tidak membangun seperti sekarang. Litar F1 Sepang pun tak ada juga. Lebih-lebih lagi Desa Pinggiran Putra yang aku tinggal sekarang pun mungkin tidak wujud dalam peta Malaysia.
Penat pula menulis, sekadar berkongsi gambar yang memberikan seribu makna.

Taman Tema Everland .. ala-ala Disneyland gitu. Juga kepunyaan Syarikat Samsung

Bersama Rakan Setugas di Everland

Berada di koc tengah bullet train. Cuba tengok ekornya. Panjangnya...

Kobis Bunga atau Kimci. Tapi yang ni boleh makan ke?

Bersiap-siap nak posing di depan SAMSUNG HQ


Kat Malaysia ada Jln Duta. Di Korea ada Doota. Ala-ala SOGO gitu..

Singgah sebentar di Arabian Restaurant (halal). Pekena nasi arab. Restoren kepunyaan warga Iraq yang lari dari perang. Tapi awas di sebelah tu ada bar non-halal.


Kereta keluaran Sykt SAMSUNG. Semua ada ...

The Shilla Hotel. Ini pun Samsung punya.
Kediaman rasmi delegasi Malaysia

HwangDong Market. Syurga beli-belah Sutera Korea.
Terbaik di dunia dan murah lagi.

Di sini jambatan.. di sana pun jambatan.. Banyaknya jambatan!

Teksi Korea. Kereta tempatan Hyundai dan Kia

Pahlawan Korea di depan istana. Tak pernah senyum!

Peninggalan Penjajahan Jepun. Istana dikelilingi tasik membeku. -5 darjah Celcius katakan.


Kesimpulannya 15 perkara menarik di Korea untuk dikongsi bersama:

1. Highway di Korea 5 lorong satu hala. Maknanya pergi-balik 10 lorong. Besar sungguh!! Tapi sungguhpun 5 lorong, kesesakan tetap berlaku terutama waktu pagi semasa ke tempat kerja. Lebih dasyat dari Malaysia. Uniknya, highway tersebut tiada 'tol gate' atau palang. Pemandu pasti berhenti untuk membayar tol sebab atas sikap berdisiplin. Kalau tak bayar, esoknya dapat surat saman. Kalau di Malaysia, SmartTag pun ada palang. Tempat bayaran tunai pasti dipecut laju kalau tak ada gate sebab mentaliti kita semua nak percuma & tak nak bayar tol.
2. Orang Korea pakar dalam pembinaan jambatan. Sebab itu, banyak sangat jambatan merentasi sungai-sungai walaupun jaraknya agak dekat antara satu sama lain. Uniknya landasan kereta api pun dibuat atas jambatan dilereng-lereng bukit atau gunung. Penjagaan alam sekitar amat dititikberatkan.
3. Kereta api laju (bullet train) adalah pengangkutan biasa di sana. Uniknya train tersebut sangat panjang. Anggaran saya 2-3 kali ganda dari express wau KTMB. Perjalanan saya dari Seoul ke Gumi jaraknya 400km (umpama KL ke Kangar) hanya memakan masa 2 jam sahaja.
4. Ibu Pejabat SAMSUNG Electronic terletak di Suwon, Korea. Jika diperhatikan kompleks pejabat ini seperti seumpama sebuah kompleks Universiti. Terdapat padang bola sepak, kompleks sukan dan bangunan pejabat yang menempatkan lebih 20,000 pekerja. Uniknya 2/3 daripada jumlah pekerja adalah dikhaskan untuk kerja-kerja R&D.
5. Sayur Kimci di Korea atau kobis (cabbage) di Malaysia merupakan hidangan wajib untuk dimakan dengan nasi. Ibarat budu, cencalok dan sambal belacan bagi pelengkap selera. Uniknya kimci di Korea bermacam-macam warna dan juga sebagai pokok hiasan.
6. Barangan elektronik dan kenderaan dari negara lain seperti Jepun dan Eropah jarang kelihatan di Korea. Rakyat Korea begitu loyal dengan produk ciptaan mereka. Uniknya kenderaan berjenama SAMSUNG pun ada. Kebanyakkan kenderaan adalah bersaiz besar sesuai dengan jalan rayanya lebar dan iklim 4 musim di sana.
7. Sotong dalam bahasa Malaysia adalah sejenis hidupan laut. Tetapi awas, bila di Korea sotong bermaksud 'Tahi Lembu'. Uniknya sotong di Korea dimakan hidup-hidup dan bersaiz besar (saiz sotong kurita). Jari-jari sotong dipotong kecil dan dimakan begitu saja macam cacing bergerak. Kalau anda tergamak makan, silakan!!.
8. Bahasa Korea adalah sangat diutamakan sama seperti dengan negara Jepun. Uniknya, apabila soerang pekerja SAMSUNG membuat slide presentation kepada kami beliau dengan fasih berbahasa Inggeris. Tetapi bila sesi soal jawab, beliau sepatah pun tidak memahami soalan yang ditanyakan dalam bahasa Inggeris. Kena ada translater. Mungkin beliau sudah hafal slide tersebut.
9. Orang Korea semamangnya kuat bekerja. Ada KPI sendiri. Uniknya jika KPI tidak tercapai mereka sanggup berhenti kerja dan ada juga bunuh diri. Kadar bunuh diri di Korea antara tertinggi di dunia sama seperti negara Jepun. Bekas PM tahun lepas pun telah bunuh diri. Tapi itu ada skandal lain.
10. Terdapat jalan raya di Korea dahulunya berasal dari sebatang sungai kemudiannya ditimbus dan dikeringkan untuk dijadikan jalan. Uniknya, jalan tersebut telah dijadikan sungai semula dan melalui bandar Seoul. Sungai tersebut amat jernih dan bersih hinggakan menjadi tempat perkelahan bagi rakyat Korea. Kalaulah Sungai Gombak dan Sungai Kelang sedimikian rupa, alangkah bertuahnya kita.

No comments:

Post a Comment