Tuesday, January 26, 2010

Fikirkan Sejenak

Apabila Hassan Al-Basri ditanya: "Apa rahsia zuhudmu di dunia ini? Beliau menjawab, aku tahu rezekiku tak akan diambil orang lain, kerana itu hatiku selalu tenang. Aku tahu amalku tak akan dikerjakan orang lain, kerana itu lah aku sibuk mengerjakannya. Aku tahu Allah Ta'ala selalu memerhatiku, kerana itulah aku malu jika Allah melihatku sedang dalam maksiat. Dan aku tahu kematian itu sudah menungguku, kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk untuk hari pertemuanku dengan Allah Azza Wa Jalla".
Subhanallah.. Begitu mendalam maknanya. Fikir-fikirkan bagi diri kita. Kemana hala tuju kita. Rezeki yang ada sentiasa tidak cukup. Kalau boleh nak lagi.. Kekadang rezeki orang lain pun kita nak sapu. Kita selalu pandang orang yang berada di sebelah atas kita sehingga terlupa orang di sebelah bawah. Dalam kegawatan sekarang ini ramai antara kita tidak dapat bonus. Maka ramai yang pakat maki, sumpah seranah majikan atau kerajaan. Sedangkan ramai lagi yang merempat di luar sana menganggur, diberhentikan kerja, bencana alam, masalah itu-ini. Pasal gaji tak payah fikir sangat.. gaji masuk bulan-bulan. Sedangkan ramai lagi di luar sana belum tentu mendapat rezeki macam kita. Kais pagi makan pagi.
Fikirkan juga. Kalau Allah jemput kita esok, adakah kita jamin amalan yang ada sekarang mencukupi dan boleh bawa kita ke syurga? Terlepas siksaan kubur? Kalau tiada jaminan, habis tunggu apa lagi.. Keras sungguh hati kita. Berapa banyak kita memohon istighfar (keampunan) Allah dalam sehari? Banyak manakah amalan dan ibadah kita. Kita masih leka seolah-olah kita lambat lagi nak mati. Sedangkan kubur selalu kata mari.. rumah kata pergi.. fikirkan bersama...

No comments:

Post a Comment