Wednesday, May 19, 2010

WASIAT BAGI YANG HIDUP

Pagi 18 Mei 2010 sebaik sahaja mailbox aku dibuka, terkejut aku apabila seorang yang amat ku kenali diberitakan telah kembali kerahmatullah. Allahyarham sememangnya dikenali ramai di pejabatku kerana beliau merupakan Presiden Kesatuan Sekerja. Dan beliau juga merupakan qariah masjid yang sentiasa ku jumpa semasa menyewa di Sentul suatu ketika dulu. Allah telah tetapkan ajal seseorang anak Adam, yang pastinya tidak akan dilewatkan atau dipercepatkan walaupun sesaat sekalipun apabila sudah tiba masanya.


Kebetulan pada pagi tadi semasa menuju ke pejabat, di radio KLFM dikhabarkan sejumlah RM40 bilion harta orang Islam yang meninggal dunia telah dibekukan dan tidak boleh difaraid atau diagihkan kepada mereka yang sepatut menerimanya. Puncanya ialah tiada wasiat ditulis atau didokumenkan. Kebelakangan ini, banyak kedengaran waris-waris simati tidak dapat menerima harta pusaka atau bergaduh sesama sendiri merebut harta pusaka dan sebagainya. RM40 bilion bukan nilai yang sedikit bang...


Justeru itu, apa tugas kita semasa hidup ini. Selain mencari bekalan akhirat, jangan lupa memikirkan nasib anak-anak kita atau waris-waris kita jika kita mempunyai harta (contoh wang EPF, rumah, kereta dsb) yang akan ditinggalkan. Maka dinasihatkan supaya disediakan Wasiat Secara Bertulis samaada melalui Amanah Raya atau penulis wasiat yang bertauliah.


Apabila kita mati, sebenarnya 5 perkara yang perlu dilakukan oleh pasangan kita atau pemegang amanah yang masih hidup:

1. Menguruskan pengebumian jenazah kita... itu pasti.

2. Menyelesaikan hutang-hutang simati.

3. Melaksanakan wasiat.

4. Melangsaikan tuntutan sepencarian.

5. Melaksanakan faraid.


Oleh itu, bertindaklah sekarang sebelum terlambat. Ingatlah zuriat dan orang yang tersayang apabila kita sudah pergi mengadap Ilahi.

No comments:

Post a Comment