Monday, May 17, 2010

Hari Guru

Bulan Mei setiap tahun memang banyak hari & acara sambutan. Bermula dengan Hari Pekerja, Hari Jururawat, Hari Ibu, Hari Guru, Hari Wesak dan pelbagai hari lagi.
Macam biasalah tahun ni, anak-anakku sibuk ajak mamanya untuk beli hadiah buat Cikgunya sempena hari guru. Sorang anak ada 10 cikgu yang mengajar untuk sekolah kebangsaan dan sekolah agama. Dua orang maknanya 20 cikgu. Banyak jugak modal papanya kena keluarkan. Tapi bila fikir balik, apalah sangat nilai hadiah tersebut berbanding pengorbanan seorang guru sehinggakan anak-anakku dapat mengenal ABC, 123 dan Alif Ba Ta. Isteriku juga seorang guru. Tiap-tiap tahun walaupun hadiah tak sebesar mana, banyak juga yang dikumpulkan daripada anak-anak muridnya. Glamour juga Cikgu Suria, walaupun dia ni memang cikgu garang kat sekolahnya. Isteriku pernah berkata."Abe, sedih jugak kalu cikgu tu langsung tak dapat apa-apa dari muridnya". Maknanya samaada cikgu tersebut tidak popular.. atau murid-murid benci akannya.
Dato' Dr Fadilah Kamsah pernah berpesan.. Untuk jadi murid cemerlang jangan sekali benci akan cikgu.. Walaupun cikgu tu garang. Untuk dapat ilmu yang berkat, 4 perkara mesti dilakukan oleh seorang murid pada setiap hari:
1. Ucapkan "Terima Kasih Cikgu".... setelah ajaran guru diberikan.
2. Katakan "Maafkan kami Cikgu"... walaupun pelajar tak buat salah.
3. Katakan "Halalkan ilmu kami Cikgu" ...
4. Katakan pada guru .."Doakan kejayaan kami Cikgu".
InsyaAllah jika anak-anak kita amalkan 4 perkara ini, nescaya keberkatan ilmu diperolehi dan moganya akan cemerlang di dunia dan di akhirat.. Fikir-fikirkan.

No comments:

Post a Comment